gempa bumi berukuran 7.9 skala richter

Subhanallah. Semalam masa aku tengah masak2 sekitar jam 6.20 petang untuk isteri tercinta (fyi my wife is expected to deliver our 2nd baby at anytime) kat dapur, aku rasa macam pening lalat. Lepas tu bini aku cakap rasa macam lantai bergoyang. Aku punya terkejut tengok pintu bilik bergerak-gerak lebih kuat daripada gegaran tahun lepas.
Bila aku jenguk kat bawah melalui tingkap (sebab aku duduk apartment) ramai dah orang turun dan berkumpul. Ada yang berlenggeng, berkain pelekat, mendukung anak, dan berbagai lagi ragam. Aku pun cuak jugak,nak turun sama khuatir ada sesuatu terjadi. Tapi aku berlagak cool.
Tapi isu yang aku nak 'raise' kat sini ialah, even dah pukul 7.30 malam pun, ada yang melepak lagi ngan keluarga diorang, anak-anak kecil berlari-lari kat bawah dengan alasan takut rumah runtuh. Masya Allah. Habis Solat Maghrib?? Mana satu yang lebih penting, nyawa atau agama? Itu la, kadang-kadang manusia ni lupa Tuhan bila terlalu sayangkan dunia. No wonder Nabi Muhammad pernah bersabda; umatku akan ditimpa WAHAN. Para sahabat bertanya, apa dia WAHAN itu Ya Rasulullah? Baginda menjawab, iaitu cintakan dunia dan takutkan mati.
Kita hanya insan biasa. Renung-renungkan dan selamat beramal.
0 Responses